مصرف آجیل درختی با بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

24مه 2018 - یکی از بزرگترین مطالعاتی که تاکنون در مورد آجیل و دیابت انجام شده است در روزنامه Diabetologia، مجله انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD) منتشر شد. این مطالعه نشان می دهد که مصرف تقریبا دو اونس(56.8 گرم) آجیل در روز، به عنوان جایگزینی برای غذاهای حاوی کربوهیدرات می تواند کنترل گلایسمی و چربی های خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.
محققان دانشگاه تورنتو و بیمارستان سنت مایکل دریافتند که آجیلهای درختی (بادام، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، پسته، آجیل کاج، پسته، ماکادامیس و گردو) و بادام زمینی میزان چربی خون و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین بهبود می بخشد.

این مطالعه با طراحی موازی بمدت 3 ماه با شرکت 117 فرد بزرگسال دیابتی؛ غیر وابسته به انسولین با میانگین سنی 62 سال که همگی با داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون تحت درمان بودند، انجام شد. اینافراد به مدت سه ماه به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند:گروه اول با رژیم غذایی شامل مکملی از 75گرم آجیل مخلوط(~ 2 ونیم اونس یا نصف فنجان)؛ رژیم غذایی گروه دوم حاوی 38 گرم آجیل مخلوط(~ 1 اونس یا ربع فنجان)  و نصف پرس از کلوچه ی تهیه شده از گندم کامل،و رژیم غذایی گروه سوم حاوی یک پرس کلوچه ی تهیه شده از گندم کامل بود.
هر یک از مکملهای این 3 گروه، حدود 475 کالری از انرژی 2000 کالری رژیم غذایی روزانه ی این افراد را تامین می کرد.تمام رژیم ها شامل تقریبا همان مقدار کالری بودند، اما رژیم حاوی آجیل دارای چربی اشباع نشده ی بیشتر (یعنی سالم) و کربوهیدرات کمتری بود.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف آجیل بر کنترل قند خون در افراد دیابتی غیروابسته به انسولین به وسیله ارزیابیHbA1c (یک نشانگر از کنترل قند خون در طی سه ماه قبل) و همچنین بهبود نشانگرهای سلامت قلبی عروقی در این افراد بود.
دکتر دیوید جنکینز، از دانشگاه تورنتو و بیمارستان سنت مایکل گفت: یافته های اصلی این تحقیق نشان داد که HbA1cدر گروهی که دوز کاملی از آجیل را مصرف می کردند، بطور قابل توجهی نسبت به دو گروه دیگر کاهش یافته بود، او افزود: مطالعه ی حاضر نشان دهنده ی کاهش HbA1c، کلسترول LDL(یک عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی) و آپوپلیپوپروتئین Bیا Apo-B  با مصرف دو اونس آجیل در روز بود. این مطالعه نشان داد که بهبود قند خون متوسط اما قابل توجهی، با وجود مصرف چربی بیشتر(غیر اشباع) در گروه دوز کامل آجیل اتفاق می افتد، همچنین غلظت لیپیدهای خطرناک برای بیماری های قلبی، با افزایش مصرف آجیل، بهبود می یابد.
به گفته پرفسور Cyril Kendall، از پژوهشگران این تحقیق، بهبود کنترل قند خون و میزان چربی خون می تواند با تغییرات غذایی و تغییرات شیوه زندگی به دست آید و می تواند نقش قابل توجهی در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، داشته باشد. آجیل یک گزینه سالم و خوشمزه برای افراد مبتلا به دیابت است که علاوه بر کمک به بهبود کنترل قند خون و میزان چربی خون، دستیابی به وزن سالم را برای این افراد امکان پذیر می کند.

در تعدادی از مطالعات پیشنهاد شده است که استفاده از آجیل درختی می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، و در سال 2013 در تحقیق  PREDIMED این موضوع، تأیید شد. در سال 2003، آجیل درختی از طرف اداره غذا و داروی ایالات متحده، تاییدیه ی بهداشتی qualified را دریافت کرد،شواهد نشان می دهد( اما نمی تواند اثبات کند) که خوردن 1.5 اونس آجیل(حاوی اکثر مغزها) در روز به عنوان بخشی از رژیم غذایی با چربی اشباع و کلسترول پایین، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.جالب توجه اینست که بزرگسالان مبتلا به دیابت نسبت به بزرگسالان غیر دیابتی، دو تا چهار برابر بیشتر بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند.

به گفته Maureen Ternus، مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات و آموزش تغذیه ای شورای بین المللی آجیل درختی(INC NREF)، گفت: در حالیکه ما سالهاست که از تاثیر مصرف روزانه ی آجیل بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی اطلاع داریم، این یافته ها نشان می دهد که مصرف آجیل ممکن است در کنترل دیابت نوع 2 نیز مفید باشد.
مطالعه اصلی در این زمینه در سال 2011 منتشر شد، اما دارای مشکلات آماری بود، مطالعه ی حاضر خطای آماری قبلی را نداشته و داده های جدیدی شامل اندازه ی ذرات LDL و عوامل انعقادی به آن اضافه شده است.

منبع و سایت خبر:

www.easd.org/

https://www.news-medical.net/news/20180524/Study-Tree-nut-consumption-linked-to-improved-type-2-diabetes-health.aspx